Az év vége alkalmából idén is összegyűjtöttük legolvasottabb cikkeinket
Azt gondolhatnánk, hogy 2020-ban a kulturális élet tetszhalott állapotba kényszerülése nem sok témát adott egy operával foglalkozó lap számára. A statisztikánkat böngészve azonban ennél színesebb kép bontakozik ki: bár a szokásosnál sajnos több rossz hírt kellett közölnünk, akadtak jó előadások és különleges események is, amelyekről beszámolhattunk.
Természetesen az év nagy részében a koronavírus-járvány okozta váratlan helyzetekről kellett tudósítanunk. Sok előadás elmaradt, a Magyar Állami Operaház nyár végén módosított évadtervvel állt elő, később annak is egy részét törölni kellett. Tavasszal Jonas Kaufmann és Ludovic Tézier petíciót indított, hogy felhívják az európai döntéshozók figyelmét az élő művészet helyzetére.
A nyári enyhülés időszakában azért jó hírek is érkeztek, olvasóink is nagyon várták a margitszigeti Bánk bánt, a vászolyi Varázsfuvolát, és örültek, hogy a milánói Scalában az újranyitást követően Vörös Szilvia léphetett színpadra.
Sajnos idén is sok művész távozott közülünk, hogy a mennyei koncertekhez csatlakozzon. Májusban kevés időkülönbséggel Cser Miklóst és Fülöp Attilát is gyászolhattuk, novemberben Blazsó Domonkos, majd Kamen Csanev váratlan halála sokkolta az operakedvelőket. Szintén 2020-ban hagyott itt minket Mersei Miklós, Mirella Freni, Luigi Roni, Krzysztof Penderecki, Peskó Zoltán, Norbert Balatsch, Jurenák Ida, Gabriel Bacquier, Angelo Lo Forese, John Macurdy, Mady Mesplé, Claude Heater, Gabriella Tucci, Rosanna Carteri, Bartók Péter és december végén Sólyom-Nagy Sándor is.
A rossz hírek között felüdülést jelentett egy-egy kedvezőbb fordulat, például a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház operabemutatóra vonatkozó tervei; és a nagy bezártságban játszani is szerettek olvasóink, Operaszereplő vagy autómárka? című kvízünk érte el a legnagyobb sikert.
Idén az interjúink is kiugró népszerűségnek örvendtek. Rost Andrea Piotr Beczałával adott gálaestje előtt nyilatkozott nekünk, de sokan voltak kíváncsi Molnár Annára is, aki többek között Vajda Gergely Fuharosok című operájának bemutatójáról mesélt. A dobogó harmadik fokára egy régebbi írásunk került, a közösségi média jóvoltából hirtelen sokan olvasták újra a 2017-ben Fodor Bernadett-tel készült interjúnkat.
A margitszigeti Bánk bán a kritikák közt is előkelő helyet ért el, akárcsak az ősz első operabemutatója, az Erkel színházi Salome. A rendhagyó helyzetnek köszönhetően online koncertet is méltattunk, Jonas Kaufmann a Bajor Állami Operaház hétfő esti sorozatában énekelt Schumann-dalokat. De az élő előadások esetében is igyekeztünk minél szélesebb körből válogatni, olvasóinkat pedig nagyon érdekelte a miskolci Don Carlos-előadás, akárcsak A varázsfuvola a Kolozsvári Magyar Operából.
Bőven van mit kívánnunk a 2021-es évre: több jó hírt, élő előadást, utazási lehetőségeket, a kiváló külföldi művészeknek hozzánk, magunknak és a hazai előadóknak a nagyvilág előadásaira. Maradjunk optimisták, és higgyünk a zene erejében!
Minden kedves olvasójának boldog új évet kíván az Opera-Világ szerkesztősége!