Ezt olvastuk 2018-ban

2019. január 2.

Hagyományos évösszegző cikkünkben a tavalyi legnépszerűbb témákat vesszük sorra. KONDOR KATA összefoglalója

A 2018-as év is igen mozgalmasan telt az opera világában. Bár azt gondolnánk, hogy az Opera őszi kényszerszünete miatt kevesebb eseményről számolhattunk be, így is írtunk kiváló előadásokról, beszélgettünk nagyszerű művészekkel, és gondolatébresztő vita is zajlott oldalunkon.

A vitatott előadás: a miskolci RockGiovanni (fotó: Bartók Plusz Operafesztivál)

Az év legizgalmasabb pillanatait a RockGiovanni-vitának köszönhettük, az év legolvasottabb cikke Kesselyák Gergely „…átütötte az érdektelenség ingerküszöbét” című írása lett, Kovács János vitaindító nyílt levele („Mozart nem szorul arra, hogy kisegítsék”), Szüts Apor válasza („Ez is egy lehetőség volt”), a két művésszel készült, Tehetség és alázat című páros interjúnk, Ungár István kiegészítése („…ez a munka jó célt szolgált”) és természetesen az előadásról Don rocker Giovanni, avagy egy régi-új Mozart-opera címmel írt kritikánk is az év húsz legolvasottabb cikke közé került.

A III. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny győztesei: Julija Muzicsenko, Ádám Zsuzsanna és Badral Chuluunbaatar (fotó: Mudra László / Zeneakadémia)

A Magyar Állami Operaház sorsa is roppantul izgatta olvasóinkat, a 2018/19-es évadterv és az újranyitás késéséről szóló beszámolónk nagy érdeklődést váltott ki, ahogy a Billy Elliott-előadások körüli hercehurcák és az Opera azt követő közleménye is. Az ősz folyamán az Operettszínház vezetését elnyerő Kiss B. Atilla nyilatkozata is a figyelem kereszttüzébe került. Szerencsére örömhírekről is beszámolhattunk, így a március 15-i kitüntetések és a III. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny díjátadója is sokakat érdekelt.

Jelenet a miskolci Varázsfuvolából (fotó: Gálos Mihály Samu / Miskolci Nemzeti Színház)

Az elmúlt évek után talán meglepetésre adhat okot, hogy a legtöbbet olvasott kritikánk nem budapesti előadásról szólt. Miskolc itt is jól szerepelt, ugyanis az ő Varázsfuvolájukról írott Hiányzott a varázs hozta a legtöbb kattintást. Különös kakukktojás a felsorolásban az Egyetlen ária című írásunk, amely ugyan januárban jelent meg, ám egy tavaly december 30-i André Chénier-koncertről, Anna Netrebko és Yusif Eyvazov vendégszerepléséről szólt. Az idei évad első bemutatójáról, a már látatlanban is nagy port felverő Nyugat lányáról írt Az örök boldogság című cikkünk is a legnépszerűbbek közé került, ahogy a Sámson és Delila Metropolitan-közvetítéséről szóló Alagna nagymamája című írás is. Kiemelkedő érdeklődés mutatkozott még a Felfedezőúton című, a Magyar Állami Operaház Énekkarának előadásairól szóló kritikánk iránt is.

Jelenet A Nyugat lánya előadásából (fotó: Kereszturi Levente / K. L. Photography)

Olvasóink az interjúinkat is kedvelték, a már említett után a Philipp Györggyel folytatott beszélgetésünk váltotta ki a legnagyobb érdeklődést, amely „Tizenévesek és egyetemisták nézzék meg minél többen” címmel jelent meg. Meláth Andrea nem csak saját szerepeiről, de a fiatal énekesgenerációról is nyilatkozott, vele készült interjúnk az „Egyre több a tehetséges növendék” címet viselte. Varga Gergő Zoltán zongoraművész pedig operaátiratairól mesélt nekünk („Zenekari hangzást akart elérni a zongorán”).

Philipp György Az óriáscsecsemő címszerepében (fotó: Armel Operaverseny és Fesztivál)

A 2019-es évvel kapcsolatban még sok a bizonytalanság, az Opera még nem tette közzé a felújítás csúszása miatti módosult évadtervet, ugyanakkor már most látszik, hogy így is számos érdekesség várja a műfaj kedvelőit. Mi mindenképpen ott leszünk, hogy beszámoljunk Önöknek róluk!

Boldog új évet kíván az Opera-Világ szerkesztősége!

Hasonló bejegyzések