LMBTQ-művészek az operában

2016. július 1.

Cikkünk a Budapest Pride Fesztivál alkalmából készült

Magyarországról szemlélve talán szokatlannak tűnhet, hogy tőlünk nyugatabbra – elsősorban a tengerentúlon – számos művész olyan természetességgel beszél homoszexuális voltáról, ahogyan nálunk a házastárs vagy más rokon kerül szóba néhány interjúban. A héten tartott Budapest Pride Fesztivál alkalmából összegyűjtöttük az LMBTQ-közösséghez tartozó legismertebb művészeket.

Patricia Racette

Alighanem az amerikai szoprán a legismertebb az LMBTQ-művészek közül. A magát énekes színészként azonosító Racette elsősorban Verdi és Puccini szerepeiben tett szert hírnévre, a Met-közvetítések jóvoltából a hazai közönség is láthatta a Tosca címszerepében, de a nagyobb amerikai operaházakon kívül Párizsban, Londonban, Münchenben is sikert aratott.

Az énekesnő többször is öntudatosan nyilatkozott leszbikusságáról, 2006-ban a Lesbian News címlapján szerepelt, partnerével, a mezzoszoprán Beth Claytonnal 2005-ben kötöttek házasságot.

David Daniels

Az amerikai kontratenort szintén ismerheti a hazai közönség, ugyanis a Metropolitanből közvetített Az elvarázsolt sziget című pasticcióban alakította Prospero szerepét. Az énekes Európa és a világ számos nagy operaházában énekli a barokk és a kortárs repertoár szerepeit, az idei évadban például a Bécsi Állami Operában lépett fel Adès Viharjának Trinculójaként, de ő mutatta be Theodore Morrison Oscar Wilde-ról szóló operáját is. A bemutató kapcsán az énekes így nyilatkozott: „Az Oscar próbái alatt rájöttem, mennyi elfojtott érzelem van bennem – még akkor is, ha nyíltan vállalom, hogy meleg vagyok, van partnerem, ezt bevallottam a szüleimnek, és nem tapasztaltam elutasítást a családomtól. Fiatal, homoszexuális emberként az ember mindig jobban észreveszi a diszkriminációt, és miközben próbáltuk ezt a történetet mi, a szereplők, nagy szeretetben együtt dolgozva, minden ezzel kapcsolatos érzelmem a felszínre került.”

Jamie Barton

A fiatal amerikai mezzoszoprán 2013-ban robbant be az operaéletbe, amikor mindkét kategóriában megnyerte a Cardiff Singer of the World énekversenyt. Nem sokkal később Adalgisaként lépett fel a Metropolitanben, és azóta a világ számos pontján elénekelte az olasz és a német repertoár nagy mezzo-szerepeit. A 2016/17-es Met-közvetítésekben két produkcióban is láthatja majd a közönség, Fenena lesz a Nabuccóban Plácido Domingo oldalán, a Ruszalkában pedig Ježibabaként lép majd fel.

Az énekesnő nyilatkozata szerint azért érezte szükségesnek nyilvánosságra hozni biszexualitását, mert ismertségével javíthat az LMBTQ-közösség helyzetén.

Yannick Nézet-Séguin

A Metropolitan leendő főzeneigazgatója is szerepel a listánkon. A kanadai zongorista-karmester 2009 óta rendszeres közreműködője a New York-i intézménynek, akkor a Carmen szilveszteri előadását vezényelte, 2015-ben pedig már ő nyitotta meg az évadot Verdi Otellójával. A főzeneigazgatói posztot a 2020/21-es évadtól fogja betölteni, de megbízott főzeneigazgatóként már 2017-től az intézmény élén áll majd.

A karmester a nyilvánosság előtt is gyakran mutatkozik párjával, Pierre Tourville-lel, a Montréal Métropolitain Zenekar brácsásával, akivel tizenhat éve vannak együtt.

David McVicar

Szintén a Metropolitanből ismerhetik a legtöbben napjaink egyik legkeresettebb, Nagy-Britanniában lovagi címmel is kitüntetett operarendezőjét, ám a skót művész számos brit és amerikai operaház mellett rendezett például a Salzburgi Fesztiválon is. Magunk is igen sok előadásáról számoltunk már be: Parasztbecsület–Bajazzók, Figaro házassága, Julius Caesar, Medea, Boleyn Anna, Stuart Mária, A trubadúr, Faust.

A rendező mindig nagy nyíltsággal vallott magánéletéről, partneréről, a koreográfus Andrew George-ról, akivel több közös munkájuk is volt, és 2011-ben kötöttek házasságot; de életének problémásabb periódusáról és HIV-fertőzöttségéről is.

Nem csak az érintett művészek miatt merülhet fel az operával kapcsolatban az LMBTQ-téma, több mű is foglalkozik a kérdéssel. A meglehetősen virágnyelven fogalmazó Britten-operák mellett gondolhatunk Paula M. Kimper 1998-as Patience and Sarah című darabjára, amely az elsőnek tartott leszbikussággal foglalkozó opera. Szintén két hölgy szerelme áll a középpontban a januári Operavizsga-fesztiválon játszott Isabella című Oliver Leith-műnek is.

 

Összeállította: Kondor Kata

Hasonló bejegyzések