Theater an der Wien: kilenc új produkció

2013. március 27.

Március 25-én hozta nyilvánosságra a 2013-2014-es évad programját a Wien-parti operaház

Theater an der Wien

Theater an der Wien

A hagyományosan Bécs második operaházának nevezett, de az utóbbi időben műsorterveivel sok kritikus megállapítása szerint a Staatsoper fölé kerekedő Theater an der Wien jövőre sem lazít a gyeplőn: továbbra is különleges, ritkán látható művekkel, vagy éppen állandó repertoárdarabok újraértelmezésével várja közönségét. Noha a stagione-rendszerben játszó intézmény jövő évadban színre kerülő kilenc produkciójából ezúttal a megszokottnál több, összesen három előadás lesz korábbi rendezések felfrissítése, panaszra így sincs ok: a közreműködők névsora garantálni látszik a színvonalat.

Martin Kušej 2008-as rendezésében támad föl Sztravinszkij A léhaság útja (The Rake’s Progress) című operája szeptember 16-án Michael Boder vezényletével. Tome Rakewell szerepében Toby Spence lép fel, partnerei Bo Skovhus (Nick Shadow), Anna Prohaska (Anne Truelove) és Anne Sofie von Otter (Török Baba) lesznek. Szorosan ehhez a produkcióhoz kapcsolódik az évad második bemutatója (október 13.): a fiatal angol zeneszerző, Ian Bell, hasonlóan Sztravinszkijhoz, szintén Hogarth-metszetek nyomán komponált operát A Harlot’s Progress címen, melynek ősbemutatójára vállalkozik a Theater an der Wien. Ezt az előadást Jens-Daniel Herzog rendezi és Donald Runnicles vezényli; a szereposztás élén Diana Damrau nevével találkozunk.

A színház hagyományai miatt természetesen sűrűn tűz műsorára Mozart-darabokat. Tavaly rövid szünet következett ezek sorában, az idei évad azonban két Mozart-premiert is kínál. Az Idomeneót november 13-án mutatják be Damiano Michieletto rendezésében és René Jacobs vezényletével; a címszerepet Richard Croft énekli. A Così fan tutte új produkcióját Martin Kušej állítja színpadra Nikolaus Harnoncourt vezényletével, aki saját együttesét, a Concentus Musicus Wient dirigálja majd. A szereposztásból Elisabeth Kulman (Despina) és Markus Werba (Don Alfonso) nevét emelhetjük ki.

Jelenet a grazi traviata-előadásból - Violetta: Marlis Petersen (fotó: Werner Kmetitsch)

Jelenet a grazi traviata-előadásból – Violetta: Marlis Petersen (fotó: Werner Kmetitsch)

Két Verdi-operát is tartalmaz a jövő évi kínálat. Január 15-én játsszák először A két Foscarit – az obligát szenzációt Plácido Domingo fellépése jelenti újabb baritonszerepben, Francesco Foscariként. Az előadást Thaddeus Strassberger rendezi és James Conlon vezényli. Az évad végén, július 1-től lesz látható a Traviata Peter Konwitschny rendezésében, mely lényegében a grazi produkció új színpadra alkalmazása lesz; a címszerepet Bécsben is Marlis Petersen alakítja.

Újra oratórium szcenírozására vállalkozik Claus Guth: a Messiás 2009-es bemutatója után idén Franz Schubert befejezetlenül maradt művét, a bibliai történetet feldolgozó Lazarust viszi színre más Schubert-művekkel, valamint Charles Ives hangszeres kompozícióival kiegészítve. A produkció karmestere Michael Boder, a szólisták között Anette Dasch és Kurt Streit nevével találkozhatunk a december 11-i bemutatón. De újra látható lesz a Messiás is: április 14-én Christophe Rousset vezényli a felújítást, melynek szólistái között feltétlen említést érdemel Bejun Mehta.

Igazi csemegének ígérkezik a jövő szezon Rameau-bemutatója, a Platée is: Rameau vígoperáját a szerző legavatottabb tolmácsolója, William Christie vezényli majd a Les Arts Florissants élén. Az előadást Robert Carsen rendezi.

A szokásoknak megfelelően a kilenc színpadi produkción kívül is számos izgalmas koncertszerű előadás színhelye lesz a Theater an der Wien. Szeptember 20-án Edita Gruberová ad szólóestet: a bel canto királynője egy estén szólaltatja meg Donizetti három angol királynőjének (Boleyn Anna, Stuart Mária, ill. a Robert Devereux Erzsébetje) őrülési jeleneteit. Különleges csemegének ígérkezik Antonio Salieri francia nyelvű operájának, A Danaidáknak (Les Danaïdes) november 16-i előadása Christophe Rousset vezényletével. Händel Admetójának (február 23.) szólistái között találjuk Baráth Emőke nevét. Az állítólag legtöbbet megzenésített operalibrettó, Metastasio Az olimpia című munkájának egy kevésbé ismert feldolgozását, Josef Mysliveček cseh zeneszerző verzióját ismerheti meg a bécsi közönség március 27-én. S végül április 28-án és 29-én két Rimszkij-Korszakov-opera koncertszerű előadásával vendégszerepel a moszkvai Nagyszínház: előbb A cári menyasszony, majd Az aranykakas lesz hallható Vaszilij Szinajszkij vezényletével.

Bővebb információk a Theater an der Wien honlapján találhatók.

Traviata-fotó: Werner Kmetitsch

Hasonló bejegyzések