Theater Aber Wie!

2011. április 19.

A Theater an der Wien 2011–2012-es szezonjáról

Theater_an_der_WienKilenc premierrel, valamint számos koncertszerű opera-előadással, szimfonikus és szólókoncertekkel várja nézőit a Theater an der Wien a 2011-2012-es évadban. „Bécs második operaháza” (mely izgalmas produkcióival az utóbbi évtizedben nem egyszer volt méltó versenytársa a Staatsopernek) stagione-rendszerben játszik, így az év majd minden hónapjára jut egy-egy friss bemutató.

Roland Geyer intendáns köszöntőjében kifejti: az évadot a hármas szám köré szervezték – minden új produkciójukhoz három alapgondolatot, három szót kapcsoltak: „Schlagwortokat”, melyek segítenek az eligazodásban.

„Geister töten Knaben”: ez a mottója Britten A csavar fordul egyet című operájának, melyet első bemutatóként 2011. szeptember 14-én tűz műsorára a színház. Az immár harmadik előadásához érkezett Britten-ciklus legújabb darabját Robert Carsen rendezi, az Osztrák Rádió Szimfonikus Zenekarát új zeneigazgatója, Cornelius Meister vezényli. A hírhedten nehéz tenorszerepet, Peter Quintet a budapesti Parsifalból ismert Nikolai Schukoff énekli, partnerei SallyMatthewsAnn Murray és Jennifer Larmore lesznek.

„König sucht Liebe”: a színház évi rendes Händel-bemutatója ezúttal a Xerxész lesz. A karmesteri pulpituson Jean-Christophe Spinosi áll saját együttese, az Ensemble Matheus élén. A címszerepben Malena Ernman, Arszamenészt Bejun Mehta, Atalantát Danielle de Niese énekli az Adrian Noble rendezte produkcióban. A bemutató időpontja: október 16.

„Literat des Teufels”: Gogol a címszereplője a Theater an der Wien által rendelt új opera ősbemutatójának, a fiatal orosz zeneszerző, Lera Auerbach művének. A november 15-i bemutató rendezője Christine Mielitz, Gogol szerepét BoSkovhus énekli. Az előadás karmestere a veterán orosz maestro, Vlagyimir Fedoszejev.

„Verlust des Lebens”: Monteverdi-trilógiát állít színpadra a következő években Claus Guth rendező, melynek nyitódarabja az 1607-ben bemutatott Orfeo. A december 14-i premieren Ivor Bolton vezényli a Freiburgi Barokk Zenekart, a címszerepben John Mark Ainsley hallható.

„Gut und Böse”: a jó és a rossz ellentétét kívánja megjeleníteni két orosz egyfelvonásos rendezője. Csajkovszkij Jolantáját és Rahmanyinov Francesca Da Riminijét Stephen Lawless rendezi és Kirill Petrenko vezényli. A produkció érdekessége, hogy a Theater an der Wien viszonylag ritkán állít színre romantikus darabokat – ráadásul a Jolantának nem ez lesz az idei első előadása Ausztriában: koncertszerű előadásban a Salzburgi Ünnepi Játékokon is hallható lesz – izgalmas összehasonlítást kínálva a két olvasat között. A premier időpontja: 2012. január 19.

„Nichts wie Weg”: igazi különlegességet jelent Gluck Telemaco (Télemakhosz) című operájának bemutatója február 19-én. Az általában csak reformoperáiról ismert komponista hagyományosabb stílusú opera seriái az idők során teljesen háttérbe szorultak – a Telemaco átmenetet képvisel e két típus között, sőt még a francia tragédie lyrique stíluselemeiből is átemel néhányat. Az újabb kori előadások száma igen csekély, így ezért is, no meg a karmester, René Jacobs személye miatt is kiemelt várakozás övezi a produkciót. A rendező Torsten Fischer, a címszerepet Bejun Mehta énekli, közreműködik az Akademie für Alte Musik Berlin.

„Inferno einer Seele”: újabb romantikus operával, méghozzá igazi slágerdarabbal, a Hoffmann meséivel bővül a színház kínálata március 19-én és július 4-én. A kivételesen két szereposztásban bemutatásra kerülő produkció karmestere Riccardo Frizza, rendezője William Friedkin. A címszereplő mindkét szereposztásban Kurt Streit. Olympiát Mari Eriksmoen, Antóniát Juanita Lascarro, Giuliettát Angel Blue énekli az első szereposztásban, a júniusi második sorozatban mindhárom szerepet Marlis Petersen alakítja.

„Trauma und Trauer”:Ambroise Thomas mostanában mind divatosabb operájának, a Hamletnek hódolhat Bécs közönsége április 23-ától kezdődően, mégpedig nem kisebb maestro, mint Marc Minkowskibetanításában, aki a Bécsi szimfonikusokat vezeti ebben a produkcióban. A rendhagyó módon bariton hangra írt címszerepet Stéphane Degout, Opheliát Christine Schäfer énekli az Olivier Py rendezte előadáson.

„Findet nicht statt”: Rossini rendkívül ritkán játszott műve, A tó asszonya kerül színre 2012. augusztus 10-én Christof Loy rendezésében, Leo Hussain vezényletével. A főszerepeket Malena ErnmanLuciano Botelho és Gregory Kunde éneklik. Az előadást a Genfi Nagyszínházzal koprodukcióban mutatják be.

„Oper ganz nah”: a nagyszínpadi bemutatók mellett kamaraprodukcióknak is otthont ad a Theater an der Wien. November 4-én három „mini-mono-operát” mutatnak be baritonra és kamaraegyüttesre: a koncepció szerint egy operaénekes gondolatait látjuk megelevenedni három kisopera keretében, három emblematikus szerepéhez (Borisz Godunov, Kékszakállú, Papageno) kapcsolódóan. A Blaubarts címen bemutatandó második egyfelvonásos magyar szerzőpáros, Gyllus Samu zeneszerző és Bán Zoltán András librettista munkája. Március 14-én Kafka-Fragmente címen mutatják be Hans-Jürgen von Bosekompozícióját – érdekesség, hogy korábban Kurtág György írt azonos címmel dalciklust szopránszólóra és brácsára.

„Musiktheater minus Szene”: A színpadi előadások mellett nem kevesebb, mint tizenkét opera koncertszerű előadását hallgathatja meg a nagyérdemű az évad során. Közülük öt opera, illetve oratórium képviseli Händel művészetét (Jeptha, Julius Caesar, Déidameia, Ariodante, Theodóra), hallható lesz három Vivaldi-opera (Orlando furioso, Giustino, Catone in Utica), emellett előadják Weill Street Scene-jét, Aperghis Les Boulingrin című művét, Purcell Tündérkirálynőjét és Dvořák Kísértetmenyasszonyát. A karmesterek között ott találjuk Hervé Niquet, William Christie, Alan Curtis és Tomáš Netopil nevét is.

Aki jó előre biztosítani kívánja helyét egy-egy fontos produkcióra, válogathat a Theater an der Wien számos bérletkonstrukciója közül is, melyek május 15-ig 30% kedvezményt biztosítanak az évad előadásaira.

Bővebb információk a Theater an der Wien honlapján

(Fotó: Theater an der Wien) 

Hasonló bejegyzések