Tarolt a Calamity/Billy

2018. július 6.

Eredményhirdetésre került sor a 11. Armel Operafesztivál után

A francia-belga koprodukcióban készült Billy/Calamity kapta a legjobb előadás díját a 11. Armel Operafesztivál pénteki díjátadóján a Müpában. A legjobb énekesnek járó elismerést Sarah Defrise belga szoprán kapta, szintén a Calamity/Billy-ből.

A rangos fesztiválon és versenyen július 1. és 5. között öt kortárs operát mutattak be a budapesti Müpában és a bécsi MuTh Színházban. A fesztivál előadói versennyel ötvözi a bemutatóit, minden társulatban van egy versenyszereplő, őket a bemutató előtt egy évvel az Armel Operaversenyen válogatják ki Párizsban és Budapesten.

Az idei legjobb előadásnak járó díjat Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója adta át. Ben Johnson, Gavin Bryars és Michael Ondaatje művét, amely Calamity Jane és Billy Kid történetét meséli el, csütörtökön mutatták be a Müpában Jean Lacornerie rendezésében. Az izgalmas hangszerelésben, számos ütőhangszerre írt Calamity/Billy című mű előadása a francia Théatre de la Croix-Rousse (Lyon) és Théatre de La Renaissance (Oullins), valamint a belga Muziektheater Transparant (Antwerpen) közös produkciójában valósult meg. Káel Csaba hangsúlyozta: az idei Armel öt napja megmutatta, milyen sokszínű is a mai operajátszás.

Sarah Defrise belga szoprán a legendás vadnyugati hőst, Calamity Jane-t alakította a Calamity/Billy című operában, és ezzel érdemelte ki a legjobb énekes díját, amelyet az Armel operafesztivál zsűrijének elnöke, Bernard Faivre d’Arcier, a Lyoni Biennálé elnöke adott át. Sarah Defrise huszonnégy évesen a Vallon Királyi Operaházban Clorindaként debütált, számos verseny győztese, ő volt a tavalyi Genti Fesztivál fiatal felfedezettje.

Az Armel Operafesztivál tavaly ünnepelte tizedik születésnapját (fotó: Kállai-Tóth Anett)

Az Arte Közönségdíjat az újvidéki Szerb Nemzeti Színház produkciójában készült Adok-Papok című vígopera érdemelte ki. A két életvidám falusi pap viszályának történetét elmesélő mű zeneszerzője Dejan Despić, a rendező Ivana Dragutinović Maričić, a versenyszereplő Antonel Boldan román-francia tenor volt. A díjat Havas Ágnes, az Armel Operafesztivál alapítója és igazgatója adta át.

„Missziónk, hogy a kortárs operát népszerűsítjük tizenegy éve, és próbáljuk ezt a fajta élő operát színen tartani és hirdetni” – mondta Havas Ágnes, aki a közreműködő színházak, énekesek, stábok mellett köszönetet mondott a fesztivállal az indulástól együttműködő közmédiának, valamint a rendezvény előadásait idén kilencedszer közvetítő ARTE Concertnek.

Az Armel Operafesztivál zsűrije az idén különdíjjal jutalmazta Eötvös Péter Lady Sarashina című operáját az előadásért és a zenei kompozícióért. A színház és a zene sajátos keverékét mutató opera a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem produkciójában valósult meg, a librettót Lady Sarashina 11. századi naplója nyomán Mezei Mária, az angol szöveget Ivan Morris írta, a rendező és díszlettervező Almási-Tóth András volt. Az operát a Pannon Filharmonikusok közreműködésével, Vajda Gergely vezényletével adták elő szerdán a bécsi MuTh Színházban, a versenyszereplő Fülep Máté bariton volt. A különdíjat Beth Morrison, a New York-i Prototype Festival alapító igazgatója nyújtotta át az alkotóknak.

Az idei Armel Operafesztiválon két további művet is előadtak: a nyitóelőadáson, július 1-jén a Müpában Gluck Orpheusz és Eurüdiké című művét (a svéd NorrlandsOperan produkciójában; a francia szoprán, Jeanne Gérard versenyzett), valamint július 3-án Bécsben Vajda Gergely Az óriáscsecsemő című báboperáját a Kolibri Színház produkciójában – itt a szintén francia mezzoszoprán, Agathe de Courcy volt a versenyszereplő.

MTI

Hasonló bejegyzések