Poppea a Müpában

Monteverdi a maga korában forradalminak számító művét mutatják be november végén

Poppea 16 századi ábrázolása
Poppea 16 századi ábrázolása

Újabb jelentős állomásához érkezett a Vashegyi György vezette Purcell Kórus és Orfeo Zenekar barokk operákat bemutató sorozata. Monteverdi utolsó színpadi műve, a Poppea megkoronázása abban különleges, hogy a keletkezése idején, 1642-ben már hetvenöt éves szerző merészen újítva nem mitológiai történetet, hanem – elsőként az operatörténetben – történelmi eseményt vitt színre: az őrültnek tartott Néró római császár Poppea iránt érzett szerelmét dolgozza fel Tacitus és Suetonius történelmi írásai alapján.

Claudio Monteverdit a késő 16. és a kora 17. század legjelentősebb zenészeként, zeneszerzőjeként tartja számon a zenetudomány. A barokk opera sajátos stílusjegyeit kialakító komponista megszilárdította, tökéletesítette a késő reneszánsz mesterek eredményeit, de közben új utakat, lehetőségeket teremtett a barokk zene számára. Utolsó operája, a Poppea megkoronázása egyértelműen a velencei opera legragyogóbb teljesítménye, Nikolaus Harnoncourt szerint az egész operairodalom egyik legjelentősebb alkotása, Mozart és Verdi mesterműveihez hasonlítható.

Vashegyi György (fotó: Wagner Csapó József)
Vashegyi György (fotó: Wagner Csapó József)

Vashegyi György és együttese kifejezetten a Fesztivál Színház adottságaihoz választotta ki a Poppeát, hiszen előadásához kimondottan előnyös a speciálisan kicsi zenekari árok és a nagy színpad. A darab nagyjából húsz éve nem hangzott el Budapesten, holott ez a zeneszerző és az egész korszak egyik csúcsműve. Mivel az eredeti előadás zenei anyaga nem maradt fenn – csupán egy-egy, a bemutatót követő évtizedből származó nápolyi és velencei forrás és a nyomtatott librettó –, a karmester kutatásain és döntésein múlik az interpretáció, ezért a felvételek és színrevitelek komoly eltéréseket mutatnak. Bár mostanáig sokszor a nápolyi forrást tekintették másodlagosnak, Vashegyi úgy véli, a nyomtatott librettóhoz mégis ez áll közelebb, teljesebb és tisztázottabb, mint a velencei. Az Orfeo Zenekar produkciója tehát ezen alapszik, így biztos lesznek az előadásnak olyan részletei, amelyek korábban még nem hangzottak el itthon.

A korhű hangszeres előadás és a rendezés egysége maradandó élményt ígér – nemcsak a zenés színház kedvelőinek. Monteverdi a korban szélsőségesen avantgárd zenéje ma is rendkívül kifejező, a változatos, érzéki dallamosság és az izgalmas harmóniavilág mind-mind az érzelmek hangsúlyozását szolgálja. A háromszázhetvenhárom esztendős alkotás a remekművek jellegzetességeként minden kor, így napjaink hallgatóját is megszólítja.

A szerepeket olyan nagyszerű énekesek alakítják, akik ismert és elismert művészei a nemzetközi barokk zenei szcénának, többek között Baráth Emőke, Vizin Viktória, Jeffrey Thompson, Hagar Sharvit és Matthew Shaw.

További információ a Müpa honlapján érhető el.

Forrás: Müpa