Kondor Katáé a Hans Sachs-díj

2016. június 27.

Első női díjazottként az Opera-Világ munkatársa vehette át a rangos elismerést

Kondor Kata, az Opera-Világ munkatársa lett a Müpa által alapított Hans Sachs kritikusi díj idei kitüntetettje. Az elismerést június 26-án, vasárnap adták át a zsűri tagjai, illetve az ötletgazda Fischer Ádám A nürnbergi mesterdalnokok című opera előadásának első szünetében.

A díjat ezt megelőzően három alkalommal adták át: 2013-ban a szakmai zsűri előválogatása után a közönség Péteri Lóránt Gyönyör című, az Il Giardino Armonico koncertjéről írt kritikáját találta a legjobbnak, tavaly pedig Tóth Endre Élet-tusa című, az Orgonapárbajról írt kritikája nyert. 2014-ben az elismerést Bóka Gábor kapta Adaptált hagyomány című, Richard Wagner A nürnbergi mesterdalnokok című produkciójáról szóló, az Opera-Világ hasábjain megjelent írásáért. A közönség a négy év alatt tehát immár másodszor tette le a voksát egy opera-világos kritika és szerző mellett.

Kondor Kata (fotó: Posztós János / Müpa)

Kondor Kata (fotó: Posztós János / Müpa)

A zsűri – Csengery Kristóf költő, zenekritikus, szerkesztő, Fábri Péter író és Keresztury Tibor író – az elmúlt évben született több száz kritikából tízet választott ki azon szempontok alapján, hogy az írás legyen alapos és informatív mind az előadott műveket, mind az előadókat illetően; érvényesüljenek benne zenei szakmai szempontok; ne szorítkozzék csupán személyes benyomások közlésére, ugyanakkor legyenek benne érzékeny megfigyelések. Amennyiben terjedelme engedi, foglalkozzék a zeneművek általános kultúrtörténeti és -filozófiai beágyazásával is. A zsűri kiemelt figyelmet fordított a kritikák nyelvi színvonalára, tömörségére és szerkezetére, azok áttekinthetőségére, valamint arra, hogy logikusan felépített-e a szöveg, és egészében is befogadható-e a cikk. Vizsgálták azt is, hogy egy-egy írás mennyire eredeti, és érezhető-e benne a kritikus személyisége.

A díj névadója, A nürnbergi mesterdalnokok című opera műértő főszereplője valóságos történelmi személyiség volt: a 16. században élt, szabadidejében drámaíróként és dalszerzőként tevékenykedő cipészmester több ezernyi dalt hagyott hátra az utókor számára. Wagner operájában Hans Sachs a műalkotások megítélésének szabályait feszegeti, és ő az, aki rávilágít ennek a tevékenységnek a kultúránkban betöltött fontos szerepére.

A jelölteknek és a díjazottnak gratulálunk!

Fotók: Posztós János / Müpa

Hasonló bejegyzések