János-passió az Operaház színpadán

Bach remekművét a nagyhéten Eperjes Károly viszi színre

Az előadás plakátja
Az előadás plakátja

A szakralitást a húsvéti ünnepkörben Bach János-passiója hangsúlyosan képviseli az Opera műsorpalettáján. A Jézus szenvedéstörténetét és halálát megjelenítő mű 1724 Nagypéntekére íródott. Eperjes Károly első alkalommal dolgozik az Andrássy úti dalszínházban, csakúgy, mint alkotótársa, Vincze Balázs koreográfus. A rendező az oratórikus zeneművet stilizált arénába, ókeresztény közegbe viszi, és él a mozgásszínház eszközeivel is. Eperjes Károly az Opera magazinnak elmondta: „Nem szerencsés a kórust és a szólistákat mozgatni, különben szétesik a hatás. Végül a díszletben találtam meg a megoldást. Kialakítható egy olyan tér, ahol a balettosok mozgásával felerősíthető a mű mondanivalója és a tizennégy stáció is megjelenik a colosseum árkádjai között. … Szeretnék a befogadó és a mű alkotója közötti közvetítőként működni. Az a dolgom, hogy amit Bach leírt, azt a lehető legérthetőbbé és legélvezhetőbbé tegyem a publikum számára.” A Magyar Nemzeti Balett közreműködő művészei a nagyszabású zenemű korál-részei alatt táncolnak. „Tulajdonképpen a klasszikus balett alapjait használva a saját mozgásnyelvemet, a temperamentumomból fakadó dinamikai váltásokat harmonizálom a zenével. Reményeim szerint a mozgásvilággal el tudom érni azt, hogy az előadás végén a közönség számára ne tűnjön merev műnek a János-passió, de úgy gondolom, hogy bibliai téma esetében az újításokkal csínján kell bánni.” – hangsúlyozta Vincze Balázs a színrevitellel kapcsolatban.

Czigler Balázs díszleteiben és Kárpáti Enikő jelmezeiben az Opera vezető szólistáit láthatja a közönség: Jézust Kovács István alakítja, Pilátust Palerdi András, az Evangélistát Mukk József. Közreműködik még Szemere Zita, Schöck Atala, Megyesi Zoltán és Blazsó Domonkos; vezényel Strausz Kálmán. Előadások április 2-án és 4-én lesznek. További részletek az Operaház honlapján olvashatók.