Hans Sachs-díj negyedszer

2016. június 2.

Kondor Kata, az Opera-Világ kritikusa is az idei jelöltek között

Az igazi Hans Sachs

Az igazi Hans Sachs

A Müpa idén negyedszerre adja át a legnépszerűbb kritikáért járó Hans Sachs-díjat, amellyel zenekritikusok munkáját kívánja elismerni. Az idei jelöltek – Bozó Péter, Malina János, Molnár Szabolcs, Rákai Zsuzsanna, Szitha Tünde és Turi Gábor – között szerepel az Opera-Világ kritikusa, Kondor Kata is, akinek A márványszobor és a robot című, Anja Harteros őszi koncertjéről szóló írását találta díjazásra méltónak a zsűri.

A zsűri – Csengery Kristóf költő, zenekritikus, szerkesztő, Fábri Péter író és Keresztury Tibor író – az elmúlt évben született több száz kritikából tízet választott ki azon szempontok alapján, hogy az írás legyen alapos és informatív mind az előadott műveket, mind az előadókat illetően; érvényesüljenek benne zenei szakmai szempontok; ne szorítkozzék csupán személyes benyomások közlésére, ugyanakkor legyenek benne érzékeny megfigyelések. Amennyiben terjedelme engedi, foglalkozzék a zeneművek általános kultúrtörténeti és -filozófiai beágyazásával is. A zsűri kiemelt figyelmet fordított a kritikák nyelvi színvonalára, tömörségére és szerkezetére, azok áttekinthetőségére, valamint arra, hogy logikusan felépített-e a szöveg, és egészében is befogadható-e a cikk. Vizsgálták azt is, hogy egy-egy írás mennyire eredeti, és érezhető-e benne a kritikus személyisége.

A díjat eddig három alkalommal adták át: 2013-ban a szakmai zsűri előválogatása után a közönség Péteri Lóránt Gyönyör című, az Il Giardino Armonico koncertjéről írt kritikáját találta a legjobbnak. 2014-ben az elismerést Bóka Gábor kapta Adaptált hagyomány című, Richard Wagner A nürnbergi mesterdalnokok című produkciójáról szóló írásáért, tavaly pedig Tóth Endre Élet-tusa című, az Orgonapárbajról írt kritikájáért.

A díj névadója, A nürnbergi mesterdalnokok című opera műértő főszereplője valóságos történelmi személyiség volt: a 16. században élt, szabadidejében drámaíróként és dalszerzőként tevékenykedő cipészmester több ezernyi dalt hagyott hátra az utókor számára. Wagner operájában Hans Sachs a műalkotások megítélésének szabályait feszegeti, és ő az, aki rávilágít ennek a tevékenységnek a kultúránkban betöltött fontos szerepére.

A jelölt kritikákra 2016. június 15-én éjfélig szavazhat a közönség a Müpa honlapján.

Forrás: Müpa

Hasonló bejegyzések