GreekLateNight a Zeneakadémián

Ismét tizennyolc éven felülieknek szóló bemutatót tart az Operaház

Az előadás plakátja
Az előadás plakátja

18 éven felülieknek szól az Opera LateNight sorozata, amelynek két új darabja a görög szerelem nyomába ered. A Magyar Állami Operaház bemutatóját ismét két fiatal rendezi. Gluck és Bertoni Orfeusz történetéről íródott műveit egy estén nézheti meg a közönség a Zeneakadémia Solti György Kamaratermében. Bemutató február 5-én.

Az est első részében Gluck legnépszerűbb operája, az Orfeusz és Eurüdiké csendül fel, mely igen nagy hatással volt a későbbi korok zeneszerzőire, köztük Mozartra, Beethovenre és Wagnerre is. 1762-ben adták elő először Bécsben, majd a zeneszerző a párizsi közönség ízlésére szabva átdolgozta 12 évvel később. A Zeneakadémián a bécsi változatot mutatja be az Opera, a darabot Szenteczki Zita, a Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedéves színház- és bábrendező szakos hallgatója viszi színpadra. Koncepcióját Gluck mellett Carol Ann Duffy kortárs skót költőnő Eurüdiké c. verse is inspirálta, melyben a címszereplő már menekülne a kapcsolatból. Ezt a momentumot – nárcizmusából fakadóan – Orfeusz képtelen feldolgozni, így a halálból visszatérő asszony szándékosan provokálja ki, hogy a szerelmes férfi ránézzen. Az Orfeusz és Eurüdiké különböző hely¬színei a hős belső kálváriájának különböző stációjává válnak, ahol a halál a szakítással egyenértékű. A párt ebben a produkcióban két fiatal énekes, Daragó Zoltán és Molnár Ágnes alakítja, Ámor szerepében Rácz Rita lép színpadra.

Második műsorszámként Ferdinando Bertoni darabja látható Lázár Helga színrevitelében, az alkotó ugyancsak negyedéves bábrendező szakos hallgató. Bertoni 1776-ban jó barátja, a kasztrált énekes, Gaetano Guadagni számára írta meg a maga Orfeuszát. Bevallottan Gluck partitúrájából merítkezve komponált, ugyanazt a librettó alapot használva. Ez a tény az akkori hallgatóságból némi felháborodást váltott ki, a 2016-os dupla bemutató közönsége számára azonban igazi kaland lesz felfedezni a sok hangulati és dallambeli hasonlóság/azonosság mellett a kis különbségeket is. Bertoni Orfeuszában Lázár Helga az élettől búcsúzó, demens férfit állít a történet középpontjába, akinél a föld, az Elysium, a Pokol és annak kapuja, valamint a szikla ifjúkora különböző korszakait és ezek elengedését szimbolizálja. Az előadás címszerepét a rendkívül széles repertoárral rendelke¬ző Várhelyi Éva énekli, mellette Eurü¬dikét az ugyancsak sokoldalú Wierdl Eszter, a Hymenné átformált Ámort pedig a méltán népszerű Kertesi Ingrid alakítja.

A produkciók zenei vezetője és az est karmestere Bartal László. További előadási időpontok és részletes információ az Operaház honlapján találhatók.